Love gym!

 

Oh my squat ;)

Vandaag blog ik over mijn verslavingen, krachttraining en voeding!

Stoma

Voor de operaties deed ik vier keer per week aan krachttraining meestal gevolgd door cardio, liep ik twee keer per week hard en zwom ik één tot twee keer per week. Ik had aardig wat kracht opgebouwd…. Omdat ik pas eind september 2016 gestopt ben met roken was mijn conditie nog niet optimaal.

Toen ik de stoma net had ben ik uit gaan zoeken wat je wel en niet mag qua sporten met een stoma en natuurlijk las ik dat krachttraining afgeraden wordt…. Potjandosie ☹ Ik heb dit nagevraagd aan mijn stomaverpleegkundige maar volgens haar mag en kan het gewoon. Als je maar goed naar je lichaam luistert en uitkijkt. Dit lijkt me niet meer dan logisch, dat moet je sowieso altijd doen!!

Op internet las ik over een stomaband en deze heb ik ruim op tijd gekocht, die moest en zou klaarliggen voor als ik weer mocht trainen. De herstel tijd duurt lang als je zo graag weer wil…. Na zes weken mocht ik weer rustig cardio oppakken. Precies op de dag af natuurlijk zat ik weer in de sportschool, op de fiets! Met een stoma duurt het acht weken totdat je weer krachttraining mag doen….dus dan maar vast wat conditie opbouwen weer! Drie kwartier fietste ik de eerste keer en toen ik van de fiets afstapte dacht ik ‘’oh was dit het’’  Haha.
Al snel merkte ik dat ik weinig aan conditie ingeleverd had ☺
Voordat de acht weken voorbij waren heb ik stiekem een keer heel licht mijn schouders getraind ;) Gewoon omdat ik het niet laten kon!! 

Na acht weken ben ik de krachttraining weer op gaan bouwen, wat is het ongelooflijk vervelend om weer bij nul te moeten beginnen! Tenminste, zo voelt het op dat moment…..na alles wat je had opgebouwd. Maar ik heb gewoon doorgezet, zo vaak als ik kon was ik weer in de sportschool te vinden ☺ De allereerste keer planken vergeet ik nooit, zo blij als een kind in een snoepwinkel dat ik het wel tien hele seconde vol kon houden en de dag erna het gevoel had alsof ik weer geopereerd was haha. Mijn god, wat deed dat zeer zeg, luie spieren!

Uitdaging

Na een aantal weken trouw trainen merkte ik dat ik meer wilde! Ik was er weer klaar voor om zwaarder te gaan trainen, ik wilde er meer uithalen, tot het gaatje gaan, mezelf uitdagen en afmatten! 

Mijn trainer heeft nieuwe schema’s gemaakt en zwaar waren ze! Geregeld heb ik staan kokhalzen, staan duizelen. Maar ik wilde vooruit! Of het normaal is weet ik niet, maar ik voel me lekker bij kei hard trainen en de uitputting die ik erna voel…. En op die manier ben ik weer verder gekomen.

In het begin droeg ik de stomaband keurig bij elke training. Maar dat ding zat zo strak (wat ook nodig is voor de tegendruk) en ik werd er echt misselijk van! Dus toen droeg ik de band alleen nog bij benen trainingen, daar zet je tenslotte de meeste kracht mee en is de druk het hoogst. Wat een opluchting zeg.

Volle kracht 

Inmiddels train ik weer op volle kracht en ik zou niet anders willen. Ook doe ik na mijn training vaker en langer cardio, in het begin vond ik het best saai. Maar omdat ik vorig jaar gestopt ben met roken gaat mijn conditie echt met sprongen vooruit! En dat is zo fijn om te merken, het is zo lekker om je lichaam zo sterk te maken! Vooral voor als ik weer geopereerd mag/kan worden om de stoma op te heffen, dan wil ik echt in top conditie zijn!
Voorheen stond ik op de crosstrainer, level 1 vond ik wel best en ik was blij als ik klaar was. Nu sta ik er met gemak een minuut of twintig op, level 5. En fietsen gaat helemaal belachelijk goed, van level 2 naar level 6 als basis en meestal fiets ik ook een tijdje op level 9! Meestal twintig minuten, maar soms ook wel eens dertig, veertig of vijfenveertig minuten. En in een behoorlijk tempo, heerlijk ☺

Mijn laatste schema’s waren bizar pittig, precies zoals ik het wilde ;) haha. Omdat ik trainen met de stomaband erg pijnlijk vind met een bepaalde oefening van dat schema, heb ik die oefening laten vallen en doe in plaats daarvan mijn favoriet, de leg press. 

Beul schema ;)

Inmiddels vind ik alles fijn om te trainen, een jaar of zes geleden trainde ik voornamelijk alleen mijn benen en dan alleen op de apparaten. Bewegen is goed, maar dat zette weinig zoden aan de dijk ;)

Hoe ik toen trainde valt in het niet bij hoe ik nu train. Ik zal één schema met jullie delen, mijn favoriet, benen! De quadriceps ☺


Ik begin nu dus met de leg press. Hierbij draag ik dus wel mijn stomaband, hiermee zet ik erg veel druk op mijn buik. Soms zoveel dat ik bang ben dat na de oefening mijn stoma op mijn rug zit ;) Hahahaha. Meestal warm ik op met twee sets, tien herhalingen, 100 kilo voordat ik aan het echte werk begin. Na deze warming up doe ik ook kniebanden om voor extra steun. Inmiddels zit ik op 200 kilo en maak zoveel herhalingen als lukt. Ik kan de oefening niet heel diep doen, dan zit de stomaband gruwelijk in de weg, dat doet erg veel zeer.
Een tijdje geleden wilde ik mijn maximale gewicht testen, ik drukte toen drie keer 300 kilo weg, dit waren echt geen mooie herhalingen, maar puur om even te kijken hoeveel kilo ik aankon ;)

Na de leg press doe ik lunges! Lekker, zwaar en zeer effectief. Drie sets, twaalf herhalingen per been. 

Vervolgens doe ik de leg extension, drie sets van dertig herhalingen. 

Daarna de leg press, een andere (we hebben er twee) en daarbij zet ik de voeten hoog en dicht bij elkaar tegen het plateau en maak ik snelle, korte herhalingen, vier sets, twintig herhalingen! Dit is meer voor de ‘druppel’  op je knie. 

Dan doe ik een superset, dit zijn twee oefeningen achter elkaar zonder rust ertussen. Pas na die twee oefeningen heb je dan even rust.
Dan doe ik vier sets van twintig herhalingen sandbag squat clean en twintig herhalingen sandbag frontsquat. De eerste keer dat ik dit schema had getraind, liep ik de dag erna toch wel een beetje moeilijk ;) haha. Je benen zijn sterk, grote spiergroep, jemig wat kunnen die krengen pijn doen zeg! 

Op het schema staat de oefening, aantal herhalingen, maar ook de rust tussen de sets aangegeven, soms heb ik maar 45 seconde rust, dus dat is even lekker doorbikkelen!

Hierna doe ik nog de hanging knee raise en planken! Voor de buikspieren☺

 

En zo ‘’verschrikkelijk’’ zijn al mijn schema’s haha. Deze heb ik nu een aardige tijd gevolgd, ik heb inmiddels aangegeven dat ik klaar ben voor nieuwe schema’s. Mijn trainer is even op vakantie, maar daarna maakt hij vast weer vette killer schema’s. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij me graag ziet lijden ;) Hoe meer ik hem ‘haat’ hoe beter het is en hoe leuker hij het vindt…..

Voeding

Met behulp van een handige tool bereken ik precies wat ik nodig heb! Die tool berekend het aantal calorieën, zowel op rust- als op traindagen. Dan vul je in of je wil aankomen of afvallen. Dan zie je exact wat je nodig hebt aan koolhydraten, vetten en eiwitten. Ik maak dan zelf een voedingsschema. Al vind ik het de laatste tijd lastig, ik heb lang veelal hetzelfde gegeten en soms heb je er even genoeg van. Ik eet nu wat meer op gevoel, maar weet wel grotendeels wat mijn lijf nodig heeft! Maar ik ga zeker weer met een nieuw schema aan de slag, wil er meerdere maken zodat ik meer afwisseling heb. 

Mijn ontbijt is eigenlijk wel altijd hetzelfde, ik maak een shake. Lekker en makkelijk! En zo krijg ik ineens al heel veel groente binnen.
Ik neem amandelmelk. Op traindagen doe ik er havermout in. En dan een schep eiwitpoeder. De laatste week een halve courgette en flink wat spinazie erin!! En  dan nog wat kurkuma, kaneel, tarwegras, henneppoeder, maca en cacao! Laatst ook een keer wat pindakaas, dat was lekker ☺ ☺

Ik vind groente lekker maar vooral belangrijk!! Ik wil het binnen krijgen, ik wil dat mijn darmen zo gezond mogelijk blijven. Laat die goede bacteriën maar lekker knagen ;) Verder eet ik veel eiwitten. En aardig wat gezonde vetten en matig ik met koolhydraten. Wat ook tot een favoriet gerecht hoort is omelet met spinazie, tomaatjes en wat mozzarella! Met gluten pas ik ook op, ik eet niet glutenvrij maar matig wel! Scheelt veel pijn en diarree, wat nu helemaal waardeloos zou zijn haha. Ik was altijd erg gek op melk, maar vanwege de lactose heb ik het vrij lang niet gedronken. Nu eens lactose vrije melk geprobeerd, dat is ook super lekker. Wel met mate, maar toch, af en toe met wat brinta, best lekker!

En ondanks mijn stoma eet ik bijna alles! Sommige dingen moet je mee uitkijken omdat ze de boel kunnen verstoppen. Maar die engeltjes die op mijn schouder zaten vorig jaar zijn verhuisd naar mijn darmen en schuiven alles netjes naar buiten ;) Ik kan echt bijna alles eten zonder problemen. Laatst voor het eerst echt champignons gegeten, maar dit blijf ik maar enge dingen vinden met mijn stoma. Maar verder ik eet ik alles, zelfs op één dag inmiddels. Noten, na het trainen meestal rozijnen. Pitjes. Vanavond heb ik sla op! In het begin durfde ik niets te eten, vond het doodeng, nu laat ik mijn gezonde leefstijl niet meer verknallen door  mijn stoma! En vooral niet door mijn eigen angst dus hahaha

Krachttraining is geen hobby! Het is mijn leven, mijn passie, als ik niet kan trainen voel ik me echt waardeloos en chagrijnig! Het is echt een verslaving, mijn leefstijl. Ik ga zo ook stoppen met bloggen, ik moet slapen zodat ik morgen genoeg energie heb om te trainen ;) 

Om in stoma stijl af te sluiten…..
Laatst was ik aan het trainen. Ineens zie ik dat er ontlasting op mijn broek zit. Oooh, zucht, niet opgelet met het zakje legen, lekker geknoeid dus. Ik raakte niet in paniek, voelde niet eens schaamte. Moest er wel om lachen.

Vroeg me eigenlijk alleen maar af of de mensen op de sportschool wel helemaal goed bij hun hoofd zijn. Er waren drie jongens en één meid aan het trainen die het haast wel gezien moeten hebben…..is dit het nieuwe grappig zijn? Leedvermaak 2.0? Alle vier gewoon niks zeggen he hahaha. 

Dat verklaarde wel hun ‘’bescheten’’ gezichtjes ;) ☺ hahaha
Ik kon er werkelijk niet van wakker liggen, ben rustig mijn broek schoon gaan maken en verder gaan trainen! Met of zonder stront….die spieren zullen groeien!!!!

 

Tot de volgende blog lieve lezers

 

 




Commentaar schrijven

Commentaren: 0