Het FODMAP-dieet

Het FODMAP–dieet draait om bepaalde groepen koolhydraten in de voeding.

Bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom komen deze koolhydraten (deels) onverteerd in de dikke darm terecht. Daar worden deze koolhydraten afgebroken door de darmbacteriën.

 

Daarbij ontstaan stoffen en gassen die de darm kunnen prikkelen als je daar gevoelig bent. Ook kunnen deze koolhydraten vocht aantrekken in de darm, waardoor de darm opzwelt. Door de druk krijg je een opgeblazen buik en pijn.

 

Voorbeelden van deze koolhydraten zijn lactose (melksuiker), fructose (vruchtensuiker) en koolhydraten uit tarwe, kool en peulvruchten. Ze komen dus wijdverspreid in de voeding voor.



 

Weglaten en toevoegen:

In het dieet start je met de strenge eliminatiefase, een fase waarbij je heel veel producten wegstreept uit je voeding. Je laat vier tot zes weken lang alle producten die rijk zijn aan FODMAP’s weg uit je voeding. Dat is een behoorlijk streng dieet en ook een flink gepuzzel!

 

Een diëtist inschakelen voor advies en begeleiding is daarom zeer aan te raden. Veel mensen merken in deze fase dat hun klachten sterk afnemen of zelfs helemaal verdwijnen.



 

Daarna worden stap voor stap de FODMAP’s weer toegevoegd, bijvoorbeeld fructose (honing) of lactose (melk).

Als de klachten dan wegblijven, kunnen die producten blijven. Maar als de klachten terugkomen, is het duidelijk wat de boosdoeners zijn. Uiteindelijk ontstaat een dieet op maat, zonder de koolhydraten die bij jou klachten geven.

Dat dieet kun je blijvend volgen om klachten te voorkomen.



 

Voor meer informatie mag je me altijd mailen. Er staan op mijn Facebook pagina recepten voor als je het FODMAP-dieet volgt.

 

Mijn zoon (met prikkelbare darm syndroom) volgt op dit moment nog steeds dit dieet en dit heeft hem al erg geholpen.




Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Iris (vrijdag, 07 april 2017 18:59)

    Oooh ik heb de lijst gezien en blijkbaar mag je dan niks van fruit meer � enkel exotisch en dat koop ik niet...