Fructose

Ik weet al dat ik reageer op teveel fructose, ik eet geen koeken, snoep of gebak meer. Zoet beleg ook met mate of ik let op de fructose verhouding.

Koken met pakjes en zakjes doe ik ook zo min mogelijk ivm de toegevoegde suikers. 

 

Wat is fructose dan precies en wat geeft het voor klachten?

 

Fructose zit voornamelijk in fruit, snoep, zoet beleg, koek, gebak en limonades. Ook in bepaalde groentes.

Met de fructose waterstofademtest kan het vermoeden van een ‘fructose-intolerantie’ worden vastgesteld.

 

Fructose in combinatie met glucose (zoals tafelsuiker) wordt goed opgenomen maar wanneer fructose alleen is of als er meer fructose dan glucose aanwezig is, zoals bv in honing, dan duurt dit langer.

Dit is dus goed op de etiketten kijken!

 

Suikervervangers:



Over dit onderwerp heb ik al eerder geschreven maar ontdek hier zelf ook steeds meer over, aangezien ik zelf op zoek ben naar wat ik wel en niet kan verdragen hiervan.

Dat is nog elke keer een zoektocht. 



 

Aangezien mijn hobby bakken ben ik zelf aan het uitzoeken wat ik nou wel en niet verdraag aan suikervervangers. 

De bekende ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker zijn bijvoorbeeld bekende suikervervangers.

 

Honing bevat veel fructose dus die gebruik ik niet als ik iets voor mezelf bak.



In ahornsiroop en kokosbloesemsuiker zit ook gewoon fructose maar ik ben hierin nog zoekende in welke mate ik die wel kan nuttigen.

 

Het valt altijd beter als gewone suiker!



Dus doe ik een lepeltje ahornsiroop door mijn Brinta, dan is er niks aan de hand. 


Zou ik deze lepel vervangen door gewone suiker dan lig ik gelijk krom van de buikpijn. 

 

Nu ben ik onlangs in contact gekomen met rijststroop. Dit is ook een goed alternatief voor suiker. Rijststroop bevat nauwelijks tot geen fructose.

 

Het is vooral geschikt in koek en gebak, als zoetmiddel in de thee of door de yoghurt. Rijststroop is half zo zoet als suiker en heeft een mild-zoete smaak.




Commentaar schrijven

Commentaren: 0